OMEGA GUARD MINYAK IKAN SHAKLEE




Bolehkah ibu hamil  makan omega guard?

Bolehkah ibu hamil makan omega guard?
Omega Guard itu adalah fish oil yang kaya dengan EPA & DHA.
Ibu hamil boleh ambil omega guard sejak kandungan 12week lagi.
Sampai bila makan omega?
Tiada masalah untuk makan Omega guard sampai kita bersalin kecuali kita ada masalah darah cair atau Hb low ketika masuk 3rd trimester. Boleh stop makan omega guard. Ini kerana bimbang Hb akan makin low. Omega Guard kan cairkan darah. Tapi takde la sampai bleeding , tumpanh darah.

Apa itu Omega 3

Omega-3 adalah minyak ikan yang kaya dengan sumber asid lemak omega 3. Ia mengandungi EPA, DHA, ALA dan banyak lagi asid lain yang tidak dapat dihasilkan sendiri oleh tubuh badan. Jadi pengambilan omega dalam diet harian ibu mengandung sangat perlu.

Kenapa ibu Hamil Perlu Mengambil Omega 3

1. Elak Pramatang bayi

Ibu hamil akan kekurangan asid lemak omega di dalam badan kerana ianya digunakan oleh bayi
Mendapat cukup omega-3 asid lemak DHA semasa hamil mengurangkan risiko kelahiran pramatang dan berat kelahiran yang rendah. Ini dari satu kajian baru diterbitkan dalam isu April di American Journal of Clinical Nutrition.
Anda mungkin sudah tahu bahawa ia adalah penting untuk mendapatkan cukup DHA – lemak yang hebat dikenali untuk meningkatkan kuasa otak bayi – semasa mengandung. Tetapi sekarang, ahli-ahli sains telah menemui bahawa Omega-3 lemak melakukan lebih daripada sekadar bekerja pada anda bayi-to-be yang otak. Double-blind kajian rawak dikawal dari Universiti Kansas mendapati bahawa pengambilan yang mencukupi DHA sebenarnya boleh membantu mengurangkan risiko kelahiran pramatang – dan itulah sebab lebih untuk memastikan anda mendapat cukup makanan tambahan ini super apabila anda menjangkakan

2.Mengurangkan risiko pre-eclampsia

Preeclampsia adalah gabungan berbahaya tekanan darah tinggi dan terlalu banyak protein dalam air kencing yang boleh berlaku di kalangan wanita hamil selepas minggu ke-20 kehamilan. Ia boleh terdiri daripada ringan hingga teruk dan sering terjadi secara tiba-tiba.
Preeclampsia memberi kesan 5-8% wanita hamil dan kanak-kanak yang belum lahir . Ia merupakan punca utama kematian ibu di seluruh dunia. Jika tidak dirawat, preeclampsia boleh memburukkan lagi menjadi eklampsia, satu keadaan yang menyebabkan sawan dan boleh membawa maut.
Minyak ikan, kaya dengan omega-3 asid lemak poli tak tepu, yang dikenali untuk mengurangkan platelet dan leukocyte kereaktifan; ia juga boleh mengurangkan tekanan darah.

3. Asid lemak omega penting untuk perkembangan saraf dah penglihatan bayi

Kepekatan DHA dalam tali pusat adalah petunjuk yang baik pendedahan antara rahim untuk omega-3 semasa trimester terakhir kehamilan, tempoh penting bagi pembangunan photoreceptors retina dan neuron

4. Perkembangan Motor Skill dan Otak Bayi

3 bulan terakhir kehamilan dan 3 tahun pertama kehidupan selepas bersalin yang paling penting untuk perkembangan otak. Kesihatan dan status pemakanan ibu semasa mengandung mempunyai kesan yang besar ke atas perkembangan otak semasa hayat janin. Saiz otak bayi ketika lahir adalah hampir 70% daripada saiz dewasa otak tetapi berat badannya hanya 5% daripada orang dewasa.
DHA membantu meningkatkan kepintaran otak, mata, dan sistem saraf utama iaitu penting untuk ibu mengandung, bayi dalam kandungan dan ibu yang sedang menyusu. Ia juga amat berguna kepada kanak-kanak yang mempunyai masalah di dalam pembelajaran.
Dari website webMD
The study involved some 70 mothers and infants. At the ages of 4-, 6-, and 8-months of age, the babies were tested for visual learning ability. The testing involved showing them pictures and recording their reactions.
“We know from past research that when we show babies pictures during the first year of life, as they get older they look less and less,” Colombo says. “The reason is that they are taking in the information faster as they develop.”
Babies born to mothers who had higher blood levels of DHA scored better on the attention tests until 6 months of age, and they scored better on different tests designed to measure visual learning in older babies at 1 year and 18 months. The findings are reported in the July/August issue of the journal Child Development.

DOS OMEGA-3 YANG DISYORKAN

ISSFAL (International Society for the Study of Fatty Acids and Lipids) telah mewujudkan carta DOS MINIMUM yang disyorkan seperti berikut :
Bayi (1-18 bulan):
0-15 lbs : 32 mg / lb EPA + DHA
Kanak-kanak (18 bulan-15 tahun):
15 mg / lb EPA + DHA
Dewasa (15-115 tahun):
500 mg EPA + DHA
(dengan sekurang-kurangnya 220 mg EPA dan 220 mg DHA)
Wanita Hamil dan Menyusu:
300 mg DHA setiap hari
Jika anda hamil dan masih belum mengambil Omega Guard maka silakan berbuat demikian dengan segera demi kesihatan anda dan bayi dalam kandungan

Beli dgn kad kredit/kad debit DI SINI


Reference :
1. http://www.whattoexpect.com
2. Université Laval. “Omega-3 Intake During Last Months Of Pregnancy Boosts An Infant’s Cognitive And Motor Development.” ScienceDaily. ScienceDaily, 11 April 2008.

Comments

Popular posts from this blog

B COMPLEX SHAKLEE

SET KESUBURAN SHAKLEE